Przełączniki
- HP/DAC - selekcja wyjścia słuchawki/wyjście liniowe
- Gain - Wzmocnienie 0db/+12db
- Line IN - Aktywacja wejścia analogowego
- Selector - aktywacja wejścia cyfrowego
- 1 USB
- 2 Optical
- 3 Coaxial
Konfiguracja#
UWAGA!!!
WSZELKIE ZMIANY KONFIGURACJI DOKONYWANE WEWNĄTRZ URZĄDZENIA NALEŻY BEZWZGLĘDNIE WYKONYWAĆ PRZY ODŁĄCZONYM ZASILANIU. PODŁĄCZENIE URZĄDZENIA DO PRĄDU JEST DOPUSZCZALNE TYLKO PO ZAMKNIĘCIU OBUDOWY
Konfiguracja dla modułu z Sabre ES9018
Zworki powinny być ustawione jak na zdjęciu. To ustawienie pozwala ominąć moduł DIR i podać SPDIF prosto do SABRE ES9018.
Przetwornik D/A Sabre ES9018 może przetwarzać protokół SPDIF bez konwersji do I2S, ale wymaga bardzo dobrego źródła z jitter`em poniżej 100 ns. Wbudowana pętla PLL pracuje w ekstremalnie wysokiej częstotliwości 1GHz. Takie rozwiązanie minimalizuje odstępstwa od wzorca częstotliwości, ale wymaga doskonałego sygnału SPDIF. Dlatego zastosowano w Compass 2 DIR moduł SPDIF>I2S. Konwertery zbudowane na bazie DIR9001 24bit/96kHZ lub WM8805 24bit/192kHz (do wyboru klienta, domyślnie montowany jest WM8805). Chip WM8805 posiada lepsze parametry, "generując cieplejszy dzwięk", lecz wymaga dobrego źródła i kabla. DIR9001 jest neutralny i bardziej tolerancyjny dla odstępstw od standardu protokołu SPDIF.
Konfiguracja dla modułu Dual Mono Texas Instruments PCM5102
Moduł został wyposażony w nowy przetwornik PCM 5102 pracujący w trybie dual mono. DA charakteryzuje się duża szczegółowością z bogatym i mocnym basem. Przetwornik może pracować z maksymalną częstotliwością 386 kHz przy rozdzielczości 32 bitów. Konstrukcja modułu tak jak w przypadku Wolfsona WM8741 opiera się o układ dwóch DA pracujących równolegle, obsługujących osobno każdy kanał reprodukowanego dźwięku. Rozwiązanie to znacznie podnosi dynamikę w porównaniu z zastosowanie pojedynczego DA, która sięga w tym przypadku 115 db. Moduł ma możliwość przełączenia charakterystyki filtra cyfrowego ( miejsce montażu zworki sterującej zaznaczone na zdjęciu).
- Zworka zmiany parametrów filtra cyfrowego oraz oversamplingu
- Brak zworki- Filtr interpolacyjny typu IIR o niskiej latencji ( 3.5/fs )
- Zworka zamontowana- Filtr interpolacyjny typu FIR o normalnej latencji ( 20/fs )
Konfiguracja pozostałych parametrów pracy jest analogiczna jak w przypadku modułu z Wolfsonem WM8741
Konfiguracja dla modułu z Dual Wolfson WM8741
 |
Moduł został oparty na wysokiej klasie przetwornika cyfrowo-analogowego firmy Wolfson WM8741. Wykorzystano dwa 192 kHz/24-bitowe przetworniki pracujące w trybie mono, które działają równolegle niezależnie na kanał. Przy wysokim współczynniku próbkowania eliminuje do minimum wpływ zakłóceń jitter na synchronizację czasową, zapewniając znakomitą jakość dźwięku, uzyskując tym samym dynamikę na poziomie 128dB na kanał. Posiada wysoką tolerancje na jitter zegara, duży zakres częstotliwości próbkowania od 32kHz do 192kHZ. Dane wejściowe długości słowa binarnego mogą się mieścić w przedziale 16 do 32bit. Obsługa wszystkich standardowych formatów audio. Cyfrowa regulacja głośności z krokiem 0.125dB ( nie obsługiwane w produktach Audio-GD ) do pełnego wyciszenia (soft mute). Obsługa Anty-Clipping – Odporność DA na sygnał wysterowany do maksymalnych wartości rozdzielczości bitowej. ( DA które nie posiadają takiej funkcji generują na wyjściu zniekształcony sygnał o charakterystyce losowej, przy wysterowaniu 0 db skali cyfrowej. Objawem są nieprzyjemna trzaski podobne do efektu przesterowania sygnału analogowego.) Posiada także wsparcie cyfrowej deemfazy (pogłębienie modulacji dla wyższych częstotliwości pasma). Jedną z ważniejszych cech przetwornika Wolfson WN7401 jest zastosowanie oversamplingu 2x, 4x i 8x oraz grupy 3x3 cyfrowych filtrów (wybór pracy poprzez zworki)
 |
Odtwarzając sygnał składający sie z pojedynczych sampli - dekodując go do postaci analogowej, otrzymujemy zbiór sygnałów, a nie sygnał muzyczny. Oprócz sygnałów zawierających sie w paśmie 20Hz-20kHz otrzymujemy również ich kopie przeniesione w górną część skali częstotliwości. Przykład (przy częstotliwości próbkowania 44,1 kHz otrzymamy sygnał zawierający muzykę ((pasmo akustyczne 20Hz-20kHz)) oraz artefakty cyfrowe pomiędzy 24,1 i 64,1 kHz, 68,2 i 108,2kHz itd. Dodatkowo energia tych sygnałów mogłaby być zagrożeniem uszkodzenia dla wzmacniaczy i głośników. Wyjściem jest zastosowanie filtru, który by działał między 20kHz i 22,05kHz (jest to obszar nazywany "transition band”: w którym sygnał powinien zostać stłumiony o 100dB. Zastosowanie analogowego filtru wysokiego rzędu wprowadza znaczne przesunięcia fazowe (szczególnie dla wysokich częstotliwości- objawiające się bardzo odczuwalnym rozmyciem sygnału i przybieraniem barwy metalicznej). Zastosowanie techniki oversampling (inaczej nadpróbkowanie - zabieg stosowany w nowoczesnych przetwornikach A/C, gdzie przetwornik próbkuje sygnał z częstotliwością n*częstotliwość przesyłania próbek) w naszym przypadku mamy do wyboru 2x, 4x, 8x następuje przesunięcie częstotliwości (w górę) na którym pojawia się odbicie. Mamy wtedy szersze transition band. A to oznacza zastosowanie filtrów niższego rzędu i zmniejszenie zniekształceń.
Opis trzech grup filtrów cyfrowych zaimplementowanych w układ przetwornika Wolfson WN7401, pozwalające dopasować dźwięk do preferencji słuchacza.
1. Liniowa faza ( filtr neutralny )#
Charakteryzuje się stałym „grupowym opóźnieniem” fazy sygnału audio w zakresie wszystkich częstotliwości, dzięki czemu sygnał na wyjściu jest spójny w całym paśmie.
2. Faza minimalna ( filtr łagodny )#
Filtr o minimalnej fazie korzysta z innego typu algorytmu – nie wykorzystuje techniki stałego grupowego opóźniania, a został zoptymalizowany pod kątem jak najmniejszych oscylacji przed impulsem. Duża część inżynierów argumentuje, że oscylacje przed impulsem odpowiedzialne są za rozmycie ataku instrumentów perkusyjnych. Filtr o fazie minimalnej eliminuje to zjawisko.
3. Filtr o stromym opadaniu ( filtr ostry )#
Filtr ten usuwa zniekształcenia aliasingu, czyli występowania lustrzanych odbić zniekształceń spoza 20 kHz w paśmie użytecznym. Osiąga się to przez stosowanie ultra-stromego filtru, zaczynającego działanie tuż za 20 kHz.
Konfiguracja oversamplingu i filtrów dla modułu z Wolfson WM8741
- Filtry - linia oznaczona jako "FT"
- Linear phase - zworka pomiędzy pinami 1-2
- Minimum phase - brak zworki
- Linear phase half-band - zworka pomiędzy pinami 2-3
- Oversampling - Linia oznaczona jako "OS"
- x2 - zworka pomiędzy pinami 1-2
- x4 - brak zworki
- x8- zworka pomiędzy pinami 2-3
Sygnał po oversamplingu nie może przekraczać maksymalnej częstotliwości próbkowania 384 kHz. Czyli dla sygnału wejściowego taktowanego częstotliwością 96 kHz maksymalny oversampling to x4, dla sygnału wejściowego o częstotliwości 192 kHz maksimum to x2. Przekroczenie parametrów oversamplingu skutkuje szumem, lub brakiem sygnału na wyjściu. Nie można w ten sposób uszkodzić D/A.
Dopasowanie czułości Gain`a
Ustawienie czułości wejściowej części analogowej DAC`a,w zależności od zamontowanego modułu D/A. Dla modułu z Sabre ES9018 czułość ustawić w pozycji low (wzmocnienie 0db), moduł z WM8741 może pracować z czułością wejścia +6db. Aby uzyskać tryb wysokiej czułości należy założyć cztery zworki na piny (patrz zdjęcie)
Stały lub regulowany pozom sygnału wyjściowego
Compass 2 może pracować w trybie DAC/preamp lub DAC. Aby przestawić urządzenie w tryb DAC ze stałym wzmocnieniem wyjściowym (preferowane dla posiadaczy innych preampów lub preampów zintegrowanych z końcówką mocy) należy wstawić zworkę. Domyślnie DAC pracuje w trybie preampu (bez zworki)
Zmiana charakterystyki barwowej wejścia analogowego Line IN#
Aby nadać charakter ciepły, lampowy wejściu analogowemu należy założyć dwie zworki. Bez zworek wejście jest neutralne dla dzwięku.
Wejście liniowe współpracuje z OPA. Firma Audio-GD produkuje unikalne wzmacniacze operacyjne skonstruowane z najwyższej jakości elementów dyskretnych. Opis trzech OPA -
Dual OPA-Sun,
Dual OPA-Earth,
Dual OPA-Moon. Można zastosować kompatybilne OPA innych firm.
Przy wymianie należy zwrócić uwagę na ustawienie znacznika, nieprawidłowy montaż może skutkować uszkodzeniem urządzenia
firmware
Compass 2 jest wyposażony w program sterujący (firmware). Są dwie wersje oprogramowania. Różnice polegają na umożliwieniu sterowania głośnością cyfrową, przez port USB. Domyślnie jest zainstalowana wersja bez możliwości sterowania wzmocnieniem cyfrowym. Można wymienić Chip z firmware przystosowanym do obsługi wzmocnienia cyfrowego.
Przy wymianie należy zwrócić uwagę na ustawienie znacznika. Nieprawidłowa aplikacja może uszkodzić układ lub interfejs. W przyszłości mogą się pojawić nowe wersje oprogramowania, uzależnione od rozwoju i dostępności nowych modułów.