Ta strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zastosowania w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. nie pokazuj ponownie
Audio-gd :: NFB-12.1 Dedicated Discrete DAC + Headphone amplifier, 2x WM8741, Inputs: USB, Coaxial, Optical
Google Twitter Facebook

Audio-gd NFB 12.1#

DAC (2x Wolfson WN8741) dwukanałowy wzmacniacz słuchawkowy / przedwzmacniacz.


DAC jest przetwornikiem cyfrowo-analogowym C/A przetwarzającym sygnał cyfrowy (wartość binarna) na sygnał analogowy w postaci prądu lub napięcia elektrycznego o wartości proporcjonalnej do wartości binarnej. Przetworniki C/A mają szerokie zastosowanie w odtwarzaczach audio gdyż większość sygnałów audio jest przechowywana w postaci cyfrowej (format MP3, FLAC audio CD, Audio DVD). Aby odtworzyć zapisany w postaci cyfrowej należy go przekonwertować na postać sygnału analogowego.

Audio-Gd NFB-12.1 DAC

Cechy#

- DAC oparty na dwóch przetwornikach Multi-bit sigma delta pracujących w trybie mono Wolfson WN8741 (link do specyfikacji)

- Wzmacniacz analogowy w pełni dyskretny w technologii non-feedback pozbawiony kondensatorów sprzęgających

- Kontroler USB Tenor 7022L obsługujący format audio do 24bit/96kHz (link do specyfikacji)

- oversampling x2, x4, x8 – (bez zworkowy) wybór na panelu przednim

-obsługa do 24bit/192kHz

- 6 sekcji zasilania

- wyjście słuchawkowe Jack 6.3mm

Opis produktu#

Stereofoniczny przetwornik DAC ze wzmacniaczem słuchawkowym i przedwzmacniaczem oparty na elementach dyskretnych w technologii ACSS(przesyłania sygnału w domenie prądu oraz wzmocnienie jego bez użycia sprzężenia zwrotnego, niska impedancja wyjściowa 2ohm). Zastosowano technologie wzmacniaczy wykonanych w pełni na elementach dyskretnych bez sprzężenia zwrotnego. Zastosowano technologię wzmacniaczy wykonanych w pełni na elementach dyskretnych bez sprzężenia zwrotnego. Wybranie takiego rozwiązania pozwala na najmniejsze możliwe zniekształcenia brzmienia i wysoką liniowość, oferując tym samym całkowicie neutralny przekaz dźwięku. Wybrana koncepcja daje nam w pełni odzwierciedlenie przekazu sygnału, jaki był zamierzony w realizacji nagrania, czyli zachowanie dynamiki i szczegółowości źródeł dźwięku. Wyposażony w 3 kanałowe wejście cyfrowe: optyczne, koncentryczne, USB.

Audio-Gd NFB-12.1 DAC

Obsługa strumienia wejściowego do 24bit/96kHz (wejście USB, S/PDIF), 24bit/192kHz ( wejście koncentryczne) Wykorzystano kontroler audio TENOR TE7022L zgodnym z USB 2.0 Full-Speed do odbioru strumienia audio z interfejsu USB lub S/PDIF z niezależną kontrolą wzmocnienia. Maksymalna rozdzielczość i częstotliwość próbkowania jaką może obsłużyć to 24Bit/ 96kHz.


DAC został oparty na wysokiej klasie przetwornika cyfrowo-analogowego firmy Wolfson WM8741. Wykorzystano dwa 192 kHz/24-bitowe przetworniki pracujące w trybie mono które działają równolegle niezależnie na kanał. Przy. wysokim współczynniku próbkowania eliminuje do minimum wpływ zakłóceń jitter na synchronizację czasową zapewniając znakomitą jakość dźwięku uzyskując tym samym dynamikę na poziomie 128dB na kanał. Posiada wysoką tolerancje na jitter zegara, duży zakres częstotliwości próbkowania od 32kHz do 192kHZ. Dane wejściowe długości słowa binarnego mogą się mieścić w przedziale 16 do 32bit. Obsługa wszystkich standardowych formatów audio. Cyfrowa regulacja głośności z krokiem 0.125dB do pełnego wyciszenia (soft mute). Obsługa Anty-Clipping – brak przesterowań z sygnału wejściowego nagranego do poziomu 0dB. Posiada także wsparcie cyfrowej deemfazy (pogłębienie modulacji dla wyższych częstotliwości pasma ) Jedną z ważniejszych cech przetwornika Wolfson WN8741 jest zastosowanie oversamplingu 2x, 4x i 8x oraz grupy trzech cyfrowych filtrów ( wybór pracy on-line na panelu przednim)

Audio-Gd NFB-12.1 DAC

Odtwarzając sygnał składający sie z pojedynczych sampli - dekodując go do postaci analogowej, otrzymujemy zbiór sygnałów, a nie sygnał muzyczny. Oprócz sygnałów zawierających sie w paśmie 20Hz-20kHz otrzymujemy również ich kopie przeniesione w górną część skali częstotliwości. Przykład (przy częstotliwości próbkowania 44,1 kHz otrzymamy sygnał zawierający muzykę ((pasmo akustyczne 20Hz-20kHz)) oraz artefakty cyfrowe pomiędzy 24,1 i 64,1 kHz, 68,2 i 108,2kHz itd. Dodatkowo energia tych sygnałów mogłaby być zagrożeniem uszkodzenia dla wzmacniaczy i głośników. Wyjściem jest zastosowanie filtru który by działał między 20kHz i 22,05kHz (jest to obszar nazywany "transition band”: w którym sygnał powinien zostać stłumiony o 100dB. Zastosowanie analogowego filtru wysokiego rzędu wprowadza znaczne przesunięcia fazowe (szczególnie dla wysokich częstotliwości- objawiające się bardzo odczuwalnym rozmyciem sygnału i przybieraniem barwy metalicznej). Zastosowanie techniki oversampling (inaczej nadpróbkowanie - zabieg stosowany w nowoczesnych przetwornikach A/C, gdzie przetwornik próbkuje sygnał z częstotliwością n*częstotliwość przesyłania próbek) w naszym przypadku mamy do wyboru 2x, 4x, 8x następuje przesunięcie częstotliwości ( w górę) na którym pojawia się odbicie. Mamy wtedy szersze transition band. A to oznacza zastosowanie filtrów niższego rzędu i zmniejszenie zniekształceń.

Opis trzech grup filtrów cyfrowych zaimplementowanych w układ przetwornika Wolfson WM8741, pozwalające dopasować dźwięk do preferencji słuchacza.

1. Liniowa faza ( filtr neutralny )#


Charakteryzuje się stałym „grupowym opóźnieniem” fazy sygnału audio w zakresie wszystkich częstotliwości, dzięki czemu sygnał na wyjściu jest spójny w całym paśmie.

2. Faza minimalna ( filtr łagodny )#


Filtr o minimalnej fazie korzysta z innego typu algorytmu – nie wykorzystuje techniki stałego grupowego opóźniania, a został zoptymalizowany pod kątem jak najmniejszych oscylacji przed impulsem. Duża część inżynierów argumentuje, że oscylacje przed impulsem odpowiedzialne są za rozmycie ataku instrumentów perkusyjnych. Filtr o fazie minimalnej eliminuje to zjawisko.

3. Filtr o stromym opadaniu ( filtr ostry )#


Filtr ten usuwa zniekształcenia aliasingu, czyli występowania lustrzanych odbić zniekształceń spoza 20 kHz w paśmie użytecznym. Osiąga się to przez stosowanie ultra-stromego filtru, zaczynającego działanie tuż za 20 kHz.

Audio-Gd NFB-12.1 DAC